MB Interior - Chcemy zdobyć rynek
O zmianach na rynku meblarskim, nowoczesnej komunikacji z branżą i planach na rozwój firmy opowiada Joanna Ochman-Nowicka, dyrektor oddziału MB Interior.
Dlaczego powstała firma MB Interior i jakie cele sobie stawia?
Powstaliśmy w celu kompleksowej obsługi rynku stolarskiego, który jest bardzo rozwinięty, szczególnie tutaj, w Wielkopolsce. Chcemy także wyróżnić się wśród konkurencyjnych firm, oferowanymi przez nas produktami. Klient znajdzie u nas nie tylko materiały powszechnie znane, ale także trudno dostępne w innych miejscach perełki rynkowe. Stąd nasza oferta ciągle się poszerza, a tym samym poszerza się grupa odbiorców. Są to nie tylko stolarze, ale też salony meblowe, projektanci wnętrz, designerzy, architekci i biura architektoniczne. A to, na co przede wszystkim stawiamy, to szeroka gama produktów, najwyższa jakość usług, elastyczność w reagowaniu na potrzeby rynku i profesjonalizm naszych pracowników.
Czy będą posiadali Państwo swego rodzaju „ekskluzywne” produkty, dostępne tylko w MB Interior?
Na pewno nie będziemy dysponowali towarami, które będą sprzedawane wyłącznie przez nas, bo istniejemy na rynku od 2 miesięcy, więc w przypadku tak młodej firmy trudno mówić o wyłączności. Naszym pierwszym i podstawowym celem jest zbudowanie swojej pozycji, a potem ewentualnie wybieranie tych unikatowych produktów. Natomiast, jak najbardziej stawiamy na design i jego rozwój. Klient jest coraz bardziej wyedukowany, szuka nowinek i obserwuje trendy we wzornictwie. Stąd też zdajemy sobie sprawę, że mniejsze podmioty – takie jak zakłady stolarskie – też chcą być na fali i tworzyć nowoczesne meble. A my chętnie im w tym pomożemy, oferując wszelkie nowości w naszej hurtowni.
Rozumiem zatem, że MB Interior chce być miejscem, które propaguje trendy i dobry smak. Chcą Państwo stać się swego rodzaju opiniotwórczym źródłem?
Tak, jak najbardziej. I chcemy jednocześnie, żeby stolarz wszystkie te nowoczesne, designerskie produkty mógł w naszej hurtowni znaleźć.
Wchodzą Państwo na rynek w trudnym okresie dla polskiej gospodarki i zarazem branży meblarskiej. Nie obawia się Pani kryzysu?
Jak w przypadku każdego zawirowania gospodarczego, tak i teraz, najbardziej kryzysem dotknięte są duże firmy i gospodarcze molochy. Natomiast małe i średnie przedsiębiorstwa - a my się do nich zaliczamy - dopasują się do rynku, wprowadzając szeroką gamę produktów, redukując koszty i stworzą lepsze, bardziej elastyczne organizacje. Poza tym, mamy tak ogromną ilość towarów w Polsce, że nawet produkty ciekawe designersko mogą być tańsze.
Porozmawiajmy szerzej o Państwa planach. Jak będą wyglądały one w ciągu najbliższego roku?
Jak w przypadku każdej młodej firmy, pierwszym krokiem będzie zdobycie pozycji na rynku. I zamierzamy ten rynek zdobywać bardzo agresywnie. Szeroka oferta to oczywiście ważny element, ale równie ważne będą działania naszych przedstawicieli handlowych, którzy po prostu zaczną odwiedzać stolarzy. Stawiamy bowiem na bezpośredni kontakt z klientem, bo to w tej branży najlepiej się sprawdza. Jeśli zaś chodzi o designerów i biura architektoniczne, będziemy organizować dla nich cykl spotkań w naszej siedzibie. Zastanawiamy się także nad współpracą ze studentami ASP, aby pokazywać im pewne praktyczne zastosowania materiałów. Chcemy też rozmawiać z developerami, ponieważ dysponujemy nowoczesnym parkiem maszynowym i jesteśmy w stanie świadczyć dla nich usługi.
Czy możemy przybliżyć zakres Państwa oferty?
Oferta składa się z kilku działów. Dysponujemy całą gamą płyt: począwszy od płyt wiórowych, płyt MDF, HDF, pilśni, sklejek liściastych i iglastych, płyty OSB, z którymi powoli wchodzimy na rynek. Oferujemy również blaty, wykonane w różnych technologiach, wprowadziliśmy niedawno blaty komórkowe. Posiadamy także duże portfolio okuć oraz akcesoriów i na tym polu już pracujemy z około dziesięcioma wiodącymi firmami i markami. Następna sprawa to systemy drzwi przesuwnych, bardzo funkcjonalnych i ekonomicznych. Chcemy też rozwijać asortyment elektronarzędzi. Jak widać, oferta jest bardzo szeroka i na pewno będzie się rozwijać.
Hurtowni meblarskich w Polsce jest wiele. Jakich argumentów użyją Państwo, aby ludzie z branży przekonali się do współpracy właśnie z MB Interior?
Kompleksowa oferta, cena, wiedza i doświadczenie. Myślę, że te argumenty do nich trafią.
Stolica Meblarstwa to ambitna nazwa, która zobowiązuje. Jak zamierzają Państwo pracować na tę nazwę?
Ambitna, to prawda. Praca jest i będzie żmudna. Są to ciągłe badania rynku, rozmowy z dostawcami, doskonalenie kadry i oferty. Kładziemy także bardzo duży nacisk na komunikację z Klientami i jakość obsługi. I myślę, że to będzie nasz kolejny, niezwykle istotny atut. Tutaj liczy się zaufanie i pragmatyzm. Dlatego nasi przedstawiciele handlowi muszą wiedzieć wszystko o produkcie i jego zastosowaniach. Rynek stolarski to bardzo hermetyczne środowisko, gdzie wszyscy doskonale się znają. Jeśli stolarz przywiąże się do jednej hurtowni, trudno zmienić jego nawyki. Ale my mamy swoje metody i techniki komunikacji z ludźmi z branży, których tutaj zdradzać nie będę, bo to nasza tajna broń. Wracając jeszcze do kryzysu, w pewien sposób jest to szansa, bowiem zmienia się układ sił na rynku. Te firmy, które zaoferują stolarzom dodatkowe korzyści - nie tylko związane z ceną, ale także szkolenia, doradztwo i usługi - mają szansą zdobyć dla siebie lepszą pozycję.
A w jakim stopniu funkcjonuje Państwa dział usług?
Ten dział u nas najszybciej się rozwija i nie jest tylko dodatkiem, ale ważną częścią działalności naszej firmy. Mamy własną stolarnię, możemy sami obrabiać płyty i zaoferować kooperacje przy tworzeniu elementów niestandardowych, które nie są produktami masowymi, więc duże firmy nie chcą ich wykonywać. Za to my, owszem. Chociaż istniejemy zaledwie dwa miesiące, ludzie z naszej firmy mają ogromne doświadczenie w branży i zaplecze merytoryczne. Mówiąc wprost – nie bierzemy się znikąd i mamy w zanadrzu wiele pomysłów.
Rozmawiał:
Sebastian Frąckiewicz
Wywiad znajdą Państwo w pierwszym numerze czasopisma „Stolica meblarstwa”. To periodyk adresowany do stolarzy, projektantów i salonów meblowych. Na łamach „Stolicy meblarstwa” między innymi: aktualności branżowe, praktyczne porady i przewodniki, najnowsze trendy i wzornictwo, galerie z realizacjami i wizualizacjami projektów. Więcej informacji na:
http://www.mbinterior.pl/czasopismo.html
Źródło: MB Interior Sp. z o.o.
Data dodania: 2009-03-23