Leasing krok po kroku
Redaktorzy serwisu LeasingRozwija.pl przygotowali dla Państwa poradnik, który pomoże w podjęciu decyzji o sfinansowaniu inwestycji z wykorzystaniem leasingu. W ośmiu krokach przedstawiamy istotne kwestie, na które należy zwrócić uwagę, decydując się na leasing.
Krok 1. Wybór przedmiotu leasingu - maszyny, urządzenia, pojazdu.
Przed podpisaniem zamówienia na wybrany sprzęt radzimy skontaktować się z firmą leasingową, której powierzą Państwo sfinansowanie nowej inwestycji, w celu przeprowadzenia oceny zdolności leasingowej. Po przedstawieniu szczegółów nowego zakupu - rodzaju, ceny, dostawcy - oraz sytuacji finansowej i prawnej Państwa firmy, przyszły leasingodawca może wydać wstępną decyzję o sfinansowaniu tego przedsięwzięcia. W ten sposób mogą Państwo poznać maksymalną wartość sprzętu, jaki będzie mógł sfinansować dla Państwa dany leasingodawca.
Krok 2. Wybór firmy leasingowej.
W Polsce działa kilkadziesiąt firm leasingowych, różniących się podejściem do przyszłego leasingobiorcy. Firmy leasingowe stawiają różne wymagania przedsiębiorcom, którzy chcą skorzystać z ich usług. Dotyczą one zarówno okresu oraz historii działalności, jak i osiąganych wyników finansowych. Jedne chętnie finansują inwestycje także małych firm, drugie swoją ofertę kierują przede wszystkim do dużych przedsiębiorstw. Część z nich stosuje uproszczone procedury, pozostałe wymagają kompletu dokumentów. Kolejny aspekt to sam przedmiot przyszłej umowy leasingu. Większość firm leasingowych chętnie finansuje pojazdy - zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe - oraz popularne maszyny i urządzenia (budowlane, do obróbki metalu, drewna, tworzyw sztucznych, poligraficzne, wózki widłowe, itp).
Różnice w przygotowanej ofercie mogą dotyczyć nie tylko samego oprocentowania, wysokości udziału własnego, ale także okresu umowy. Niektóre firmy mogą wymagać od Państwa także dodatkowego zabezpieczenia.
Krok 3. Wymagane dokumenty.
W większości przypadków potrzebne będą dokumenty założycielskie Państwa firmy (NIP, REGON, KRS lub EDG) oraz finansowe (dokumentujące roczne i okresowe wyniki finansowe firmy). Ważne będą także dowody tożsamości osób upoważnionych do zaciągania zobowiązań. Finansujący może poprosić także o przedstawienie zaświadczeń z ZUS, US oraz opinii z banków prowadzących Państwa rachunki.
Praktycznie każda firma leasingowa wymaga wypełnienia wniosków o zawarcie umowy leasingu, gdzie należy podać różnego rodzaju informacje dotyczące prowadzenia działalności, a często także swojego osobistego majątku oraz źródeł jego finansowania.
Przy większości transakcji przedstawione dokumenty są wystarczające.
Krok 4. Warunki umowy.
Do warunków umowy leasingu zaliczyć należy zarówno elementy finansowe, jak i formalno-prawne.
Pierwsze poznajemy zazwyczaj w momencie otrzymania od firmy leasingowej oferty finansowej. Zawiera ona:
- Udział własny (zwany także czynszem inicjalnym, opłatą wstępną).
- Czas trwania umowy wyrażony przeważnie w miesiącach. Zazwyczaj są to pełne lata.
- Wysokość rat leasingowych (w większości przypadków miesięcznych).
- Wartość końcową (zwaną także wartością wykupu, wartością rezydualną).
- Walutę, w jakiej przygotowana jest oferta (zazwyczaj jedna z: PLN, CHF, EUR).
- Wysokość stóp procentowych (WIBOR, LIBOR, EURIBOR; zarówno 1M jak i 3M) na podstawie których przygotowano warunki finansowe.
Krok 5. Podjęcie decyzji o przyznaniu leasingu.
Analiza informacji zawartych w dokumentach Państwa firmy pozwoli firmie leasingowej podjąć decyzję o finansowaniu danej inwestycji. Czas potrzebny na podjęcie decyzji to z reguły od jednej godziny do 3 dni. W bardziej skomplikowanych transakcjach termin ten może wydłużyć się o kolejne kilka dni. Niektóre z nich wymagają przedstawienia dodatkowych dokumentów - kontraktów, umów, aktów własności, spisu środków trwałych.
Krok 6. Przygotowanie i podpisanie umowy leasingu.
Na podstawie:
Ustalonych warunków finansowych,
- Faktury pro forma lub innego dokumentu wystawionego przez dostawcę,
Leasingodawca przegotowuje umowę leasingu, którą ze strony przedsiębiorcy (leasingobiorcy) podpisuje osoba lub osoby do tego upoważnione.
Krok 7. Zapłata na konto dostawcy oraz odbiór przedmiotu umowy.
Kolejne kroki, które zazwyczaj mają miejsce po podpisaniu umowy są następujące:
- Leasingobiorca uiszcza udział własny (zwaną inaczej opłatą wstępną lub czynszem inicjalnym) oraz inne wymienione w umowie opłaty na konto wskazane przez leasingodawcę. W przypadku wpłaty zaliczki do dostawcy sprzętu, może ona być zaliczona na poczet powyższych opłat.
- W przypadku sprzętu używanego może być wymagane sporządzenie wyceny przedmiotu przez rzeczoznawców. Koszt takiej wyceny (uzależniony od rodzaju sprzętu, miejsca przechowywania oraz wartości) może być pokrywany przez jedną ze stron umowy.
- Następuje płatność na konto dostawcy sprzętu.
Krok 8. Leasingobiorca odbiera przedmiot umowy leasingu.
Więcej szczegółów, praktycznych porad i podpowiedzi oraz przepisy prawne dotyczące leasingu znajdą Państwo w serwisie www.leasingrozwija.pl. Serdecznie zapraszamy.
Źródło: LeasingRozwija.pl
Data dodania: 2009-01-20