W swoich projektach właściciele Swallow’s Tail Furniture, Magdalena Hubka oraz Piotr Grzybowski, stawiają na tradycyjne wartości w designie, takie jak naturalność, autentyczność oraz bliskość. Dążą ponadto do odtwarzania ulotnej sztuki rzemiosła, ze szczególnym naciskiem na nowoczesne wzornictwo oraz szlachetne surowce drewniane.
Projektując swoje meble projektanci ze Swallow’s Tail często odnoszą się do architektury oraz inspiracji budownictwem. Ważne jest, aby forma wynikała z konstrukcji, a nie odwrotnie, i aby zachować jak najczystszą w elementach, funkcjonalną całość przy równie zadowalającym efekcie estetycznym. – Chodzi o to, by stół – mebel używany w każdym domu każdego dnia – spełniał podstawowe funkcje, czyli był mocny, niezawodny, stabilny, ale także był czymś więcej niż płaską powierzchnią blatu na czterech kołkowatych nogach – powiedziała Magda Hubka.
Tworząc projekt stołu TAOZ projektanci w pierwszej kolejności postawili na znane wszystkim lite drewno z dębu europejskiego. Jednak forma stołu, jego bryła i elementy narzuciły potrzebę zaproponowania nowych odpowiedzi estetycznych. Stąd pomysł, aby poszukać innych materiałów, zwłaszcza takich, których kolor odbiegałby od nieco już ogranego, jasnożółtego odcienia dębu. Po wnikliwych poszukiwaniach i zapoznaniu się z wieloma źródłami inspiracji wybór padł na klon amerykański. Zaczęły się poszukiwania tego materiału i okazało się, że większość polskich dystrybutorów dysponuje jedynie popularnymi gatunkami. Ale udało się – klon amerykański znalazł się w warszawskiej firmie Szkarłat. Co więcej, jak na gatunek tej jakości cena okazała się stosunkowo przystępna.
– Zauroczył nas nieporównywalny z innymi gatunkami jasny – nie żółty, nie szary, niemal czysto biały odcień drewna – ale także szlachetny i dekoracyjny rysunek usłojenia – powiedziała Magda Hubka. – A ponieważ klon amerykański nie jest gatunkiem zanadto w Polsce znanym, czy popularnym w ostatnich latach, uznaliśmy, że jest na tyle oryginalny, aby zastosować go w naszym projekcie stołu. Nie mamy obaw, kiedy nasze projekty podążają własną drogą – dodała Magda Hubka.
Projektanci szybko postanowili wziąć ten mało znany w Polsce surowiec na warsztat. Jak mówi Piotr Grzybowski, druga połowa duetu projektantów: – W pracy klon okazał się wysokogatunkowym materiałem, zwartym, średnio-twardym, o niezawodnej strukturze. To z kolei sprawiło, że każda obróbka, cięcie i frezowanie dawały bardzo dobre efekty, gwarantując wyjątkowo gładką powierzchnię. Drewno nie kruszy się też na krawędziach, jak często zdarza się w trakcie prac z innymi gatunkami, a poza tym wspaniale się łączy, także podczas klejenia – dodał Piotr.
Projektanci zgodnie przyznają, że kiedy zobaczyli gotowe produkty wykonane z klonu, od razu wyobrazili sobie jaśniejące we wnętrzu meble, nadające mu niepowtarzalnego charakteru. – Ważne jest dla nas to, że biały kolor jest trwały, a bryły wykonane z tej klonowej bieli niesamowicie odbijają światło we wnętrzu. Jasne drewno wyróżnia się w otoczeniu – mówią zgodnie Magda i Piotr. – Można powiedzieć, że zadurzyliśmy się w bieli tego gatunku i chcieliśmy się tym podzielić i pokazać to, co nas urzekło. Klon amerykański po prostu nas zachwycił. Mamy nadzieję, że ten gatunek będzie częściej widywany na targach branżowych, na łamach magazynów i portali poświęconych architekturze wnętrz i designowi – dodają.
Stoły z kolekcji TAOZ zaprojektowane przez właścicieli Swallow’s Tail Furniture są smukłe i delikatne w formie. Dzięki uniwersalnej sylwetce z powodzeniem można zastosować je w każdym salonie, czy jadalni – stoły TAOZ świetnie wpiszą się w nowoczesny i klasyczny styl. Ta rodzina niezawodnych mebli do jadalni i salonu, wykonanych z naturalnych gatunków drewna, dostępna jest w różnych wielkościach.
Dodatkowo projektanci zdecydowali się użyć amerykańskiego klonu do produkcji krzeseł PEGAZ, które inspirowane są obiektami sztuki folklorystycznej z przełomu XIX i XX wieku w Polsce. Minimalistyczny i czysty design wpisuje się we współczesne trendy, a sam projekt łączy prostotę z wysoką jakością materiału i wykończenia oraz dbałością o detal.
Stoły z kolekcji TAOZ oraz krzesła PEGAZ, w tym wersje z klonu amerykańskiego, prezentowane były w Kolonii podczas targów imm 2020, a stoisko Swallow’s Tail Furniture cieszyło się ogromnym powodzeniem wśród klientów, blogerów, wnętrzarzy, adeptów szkół artystycznych, rzemieślniczych.
Twardy klon amerykański
Występuje w lasach liściastych Ameryki Północnej. Jest ceniony na całym świecie ze względu na subtelną barwę, twardość, gładką fakturę i znakomitą jakość wykończenia. Jest to gatunek rosnący w chłodnym klimacie, który można spotkać na całym terytorium USA w lasach o mieszanym składzie gatunkowym. Twardy klon amerykański różni się zasadniczo od innych gatunków klonów, występujących w różnych rejonach świata. Rośnie często na gęstych stanowiskach, tolerując zróżnicowane klasy gleby. Klon jest również ceniony i uprawiany ze względu na słynny syrop klonowy. Wyręb twardego klonu jest sezonowy (odbywa się jesienią i zimą).
Z Analizy Inwentaryzacji Lasów wynika, że drzewostan twardego klonu amerykańskiego obejmuje 926 milionów m3 – 7% drzewostanu gatunków liściastych w Stanach Zjednoczonych ogółem. Naturalny roczny przyrost twardego klonu wynosi 18,5 miliona m3; rocznie wycina się 9,1 miliona m3. Przyrost netto (z uwzględnieniem wyrębu) wzrasta o 9,4 miliona m3 rocznie.Przyrost roczny twardego klonu przekracza objętość rocznej wycinki we wszystkich wiodących stanach, gdzie występuje ten gatunek.
Stowarzyszenie AHEC
AHEC jest wiodącym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym, reprezentującym amerykański przemysł drewna liściastego. Jego członkami są zaangażowani w rozwój działalności eksporterzy drewna liściastego, którzy oferują znaczące ilości produktów na rynkach całego świata. Od ponad 30 lat AHEC prowadzi działania promocyjne na arenie międzynarodowej, z powodzeniem budując charakterystyczną i kreatywną markę dla amerykańskiego drewna liściastego. Uwzględniając kluczową rolę, jaką odgrywa projektowanie we właściwym i innowacyjnym wykorzystaniu drewna liściastego, AHEC wspiera amerykańską branżę drewna liściastego poprzez stwarzanie nowych możliwości i budowanie relacji z projektantami na całym świecie. W Europie AHEC słynie z twórczej i ambitnej współpracy z architektami i projektantami, która podkreśla potencjał zrównoważonych materiałów drewnianych i inspiruje do większego ich wykorzystania.